Mollové stupnice - přirozené (čisté), harmonické a melodické
Mollové stupnice mají tónorod měkký,
proto se jim někdy říká měkké. Jak už jsme si řekli u stupnic durových,
tónorod určíme, podle postavení
tercie ve stupnici, tj. třetí stupeň stupnice. Měkký tónorod, mají vždy
stupnice s malou tercií.
Názvy mollových stupnic píšeme vždy malými písmeny. Výchozí stupnicí (myšleno tou,
která neobsahuje žádnou posuvku, tj. žádné alterované tóny) je stupnice
a-moll.
Škála stupnice a - moll: a-h-c-d-e-f-g-a
Podle této škály, si lehce odvodíme schéma přirozených
(čistých) stupnic moll.
Schéma přirozených (čistých) mollových stupnic:
1 1/2 1 1 1/2 1 1
Stupnice mollové, můžeme odvozovat stejně, jako
stupnice durové. U stupnic s křížky, platí stejné pravidlo postupu po
kvintách, ovšem nezvyšuje se sedmý (velká septima) stupeň stupnice, jako
u stupnic durových, ale druhý (velká sekunda) stupeň stupnice.
U stupnic s béčky,
platí stejné pravidlo postupu po kvartách, ale u stupnice tvořené
nesnižujeme čtvrtý (čistá kvarta) stupeň stupnice, ale vždy šestý (velká
sexta) stupeň stupnice. Odvozování po kvintách a kvartách, je pro
všechny diatonické stupnice společné, pouze dochází k alteraci jiných
stupňů stupnice, viz článek o kvintkvartovém kruhu a církevních
stupnicích.
Mollové stupnice přirozené (čisté) s křížky:
Stupně |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Předznamenání |
a - moll |
a |
h |
c |
d |
e |
f |
g |
a |
|
e - moll |
e |
fis |
g |
a |
h |
c |
d |
e |
1# - fis |
h – moll |
h |
cis |
d |
e |
fis |
g |
a |
h |
2# - fis, cis |
fis - moll |
fis |
gis |
a |
h |
cis |
d |
e |
fis |
3# - fis, cis, gis |
cis - moll |
cis |
dis |
e |
fis |
gis |
a |
h |
cis |
4# - fis, cis, gis, dis |
gis - moll |
gis |
ais |
h |
cis |
dis |
e |
fis |
gis |
5# - fis, cis, gis, dis,
ais, |
dis - moll |
dis |
eis |
fis |
gis |
ais |
h |
cis |
dis |
6# - fis, cis, gis, dis,
ais, eis |
ais - moll |
ais |
his |
cis |
dis |
eis |
fis |
gis |
ais |
7# - fis, cis, gis, dis,
ais, eis, his |
Mollové stupnice přirozené (čisté) s béčky:
Stupně |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Předznamenání |
a - moll |
a |
h |
c |
d |
e |
f |
g |
a |
|
d - moll |
d | e | f | g | a | bé | c | d |
1b - bé |
g – moll |
g | a | bé | c | d | es | f | g |
2b - bé, es |
c - moll |
c | d | es | f | g | as | bé | c | 3b - bé, es, as |
f - moll |
f | g | as | bé | c | des | es | f | 4b - bé, es, as, des |
b - moll |
bé | c | des | es | f | ges | as | bé | 5b - bé, es, as, des, ges |
es - moll |
es | f | ges | as | bé | ces | des | es | 6b - bé, es, as, des, ges, ces |
as - moll |
as | bé | ces | des | es | fes | ges | as | 7b - bé, es, as, des, ges, ces, fes |
Mollové stupnice
harmonické: v těchto stupnicích se zvyšuje sedmý stupeň stupnice, takže
původní celotónová vzdálenost mezi sedmým a osmým stupněm stupnice, se mění na
půltónovou. Sedmý stupeň v mollové stupnici harmonické, se tak shoduje se
sedmým stupněm ve stejnojmenné stupnici durové A - dur, což je důležité
z hlediska harmonie, kvůli které tato stupnice vznikla.
Škála stupnice a - moll harmonické: a-h-c-d-e-f-gis-a
Schéma stupnice harmonické moll: 1 1/2 1 1 1/2 1+1/2 1/2
Stejně jako u harmonické dur, i zde touto úpravou získáme
nežádoucí nezpěvný krok (hiátus - zvětšená sekunda), mezi šestým a
sedmým
stupněm stupnice. Abychom tento nezpěvný krok napravili, musíme zvýšit
šestý stupeň stupnice, touto alterací změníme vzdálenosti mezi
šestým a sedmým stupněm na celotónové. Protože, je tato změna nutná z
důvodu melodického vedení hlasu, jmenuje se tato stupnice melodická.
Mollová stupnice melodická: u melodické stupnice mollové,
zvyšujeme oproti přirozené (čisté) stupnici mollové, šestý a sedmý
stupeň stupnice. Tyto dva stupně, se nám shodují se stejnojmennou
stupnicí durovou A - dur. Tyto dvě stupnice (a-moll - A-dur) se tedy od
sebe liší, pouze třetím stupněm (tercií) stupnice, která je u
mollové c (malá) a u durové cis (velká) , tyto tercie nám určují charakter stupnic.
Škála stupnice mollové melodické: a-h-c-d-e-fis-gis-a
Schéma stupnice mollové melodické: 1 1/2
1 1 1 1 1/2
Protože, u postupu stupnice směrem dolů, již není
navýšení sedmého stupně potřeba, upouští se od něj. Tím pádem, nám
odpadá i
navýšení šestého stupně, které vzniklo, kvůli navýšení stupně sedmého. Znamená to tedy, že při postupu stupnice směrem dolů,
se vracíme k původní přirozené (čisté) stupnici mollové. Tento postup je
zrcadlově obrácen, oproti durové stupnici melodické, kde se od snížení
tónů upouští při postupu směrem vzhůru.