Durové stupnice - přirozené (čisté), harmonické a melodické
Základní diatonická řada od
tónu c, to jest bez posuvek, je zároveň
durovou stupnicí C - dur. Všechny názvy durových stupnic píšeme velkým
písmenem, C - dur, A - dur, B - dur atd. Durové stupnice mají tvrdý
tónorod, proto se jim někdy říká tvrdé. Tónorod určíme podle postavení
tercie ve stupnici tj. třetí stupeň stupnice. Tvrdé tónorody mají vždy
stupnice s velkou tercií.
Durové stupnice patří mezi sedmistupňové (diatonické) stupnice. Ve skutečnosti má
sice durová stupnice stupňů osm, ale osmý stupeň (čistá oktáva) je opakování základního
tónu. Diatonické stupnice obsahují vzdálenosti jak celotónové tak i půltónové.
Schéma durové stupnice přirozené (čisté) vypadá takto:
1 1 1/2 1 1 1 1/2
Podle tohoto schématu můžeme utvořit durovou stupnici od
kteréhokoli tónu. Utvořme tedy podle schématu stupnici G - dur. Základním tónem
je g, poté je celotónová (nadále
označujeme jako - 1) vzdálenost, takže bude
následovat tón a,
poté opět (1) h, dále půltónová
(1/2) c, poté (1)
d, (1) e,
(1) fis, (1/2) opět
g.
Celá stupnice tedy vypadá takto
g-a-h-c-d-e-fis-g, této stupnicové řadě
říkáme škála.
Častěji než tento způsob se však používá postupné
vyvozování od výchozí durové stupnice C - dur, důvodem proč zrovna od stupnice C - dur
je ten, že je výchozí stupnicí dur a neobsahuje žádné zvýšené ani snížené odvozené (alterované)
tóny.
Stupnice vyvozujeme tak, aby nám vždy přibyla jedna
posuvka, a to buď křížek, nebo béčko. V durových stupnicích přirozených (čistých) neexistuje
taková, která by obsahovala jak křížky, tak béčka. Začneme stupnicemi s křížky.
Stavíme je vždy na pátém (čistá kvinta) stupni předešlé
stupnice a navýšíme sedmý (velká septima) stupeň stupnice tvořené. To
znamená, že ve stupnici C - dur, která nemá žádné posuvky, je na pátém
stupni tón g, dostáváme stupnici G - dur, která má jeden křížek z důvodů navýšení sedmého stupně
f - fis.
Pokud budeme stejným způsobem pokračovat dál, dostaneme
stupnici D - dur, d se nachází
na pátém stupni stupnice G - dur. D - dur má dva křížky, protože
obsahuje navýšený stupeň od stupnice G - dur,
f - fis a svůj zvýšený sedmý stupeň c -
cis. Další postupy jsou znázorněny v následující tabulce.
Stupně |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Předznamenání |
C – dur |
c |
d |
e |
f |
g |
a |
h |
c |
--- |
G – dur |
g |
a |
h |
c |
d |
e |
fis |
g |
1# - fis |
D – dur |
d |
e |
fis |
g |
a |
h |
cis |
d |
2# - fis, cis |
A – dur |
a |
h |
cis |
d |
e |
fis |
gis |
a |
3# - fis, cis, gis |
E – dur |
e |
fis |
gis |
a |
h |
cis |
dis |
e |
4# - fis, cis, gis, dis |
H – dur |
h |
cis |
dis |
e |
fis |
gis |
ais |
h |
5# - fis, cis, gis, dis,
ais, |
Fis – dur |
fis |
gis |
ais |
h |
cis |
dis |
eis |
fis |
6# - fis, cis, dis, gis,
ais, eis |
Cis – dur |
cis |
dis |
eis |
fis |
gis |
ais |
his |
cis |
7# - fis, cis, gis, dis,
ais, eis, his |
Pořadí přibývajících křížků se nemění a je pořád stejné, je nutné si ho zapamatovat fis, cis, gis, dis, ais, eis, his
Princip vyvozování durových
stupnic s béčky je stejný, jako tomu je u stupnic s křížky. Tady ovšem
nestavíme stupnice na pátém, ale na čtvrtém stupni stupnice předešlé. Při vyvozování snižujeme čtvrtý stupeň stupnice tvořené. Příkladem si vezmeme
výchozí stupnici C - dur, na jejím čtvrtém stupni je tón f, od toho tónu
utvoříme stupnici F - dur, tato stupnice bude obsahovat jedno bé,
protože u stupnic s béčky snižujeme čtvrtý stupeň h - hes (bé). Tím dosáhneme
potřebných intervalových vzdáleností, které si můžeme ověřit podle
schématu.
Škála stupnice F - dur: f-g-a-hes(bé)-c-d-e-f
Stejně jako u křížků je nutné si pořadí béček zapamatovat: hes(bé), es, as, des, ges, ces, fes
Odvozování durových stupnic s béčky je patrné z následující
tabulky.
Stupně |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Předznamenání |
C – dur |
c |
d |
e |
f |
g |
a |
h |
c |
|
F – dur |
f |
g |
a |
hes |
c |
d |
e |
f |
1b - hes |
B – dur |
hes |
c |
d |
es |
f |
g |
a |
hes |
2b - hes, es |
Es – dur |
es |
f |
g |
as |
hes |
c |
d |
es |
3b - hes, es, as |
As – dur |
as |
hes |
c |
des |
es |
f |
g |
as |
4b - hes, es, as, des |
Des – dur |
des |
es |
f |
ges |
as |
hes |
c |
des |
5b -hes, es, as, des, ges |
Ges – dur |
ges |
as |
hes |
ces |
des |
es |
f |
ges |
6b - hes, es, as, des,
ges, ces |
Ces – dur |
ces |
des |
es |
fes |
ges |
as |
hes |
ces |
7b - hes, es, as, des,
ges, ces, fes |
Jako pomůcku pro odvozování
stupnic používáme tzv. kvintkvartový kruh, který je popsán v samostatném
článku.
Všem těmto stupnicím, které jsou zde
uvedené, říkáme stupnice přirozené (čisté). Oproti nim, máme ještě stupnice harmonické
a melodické, které vycházejí z čistých durových stupnic, ale dochází u
nich k alteraci (posunutí) některých tónů.
Durové stupnice harmonické vzniknou snížením šestého stupně
stupnice přirozené (čisté) např. u stupnice
C - dur, která má na šestém stupni tón
a, dojde přechodem do harmonické C - dur k jeho snížení na as.
Škála
stupnice C - dur harmonické: c-d-e-f-g-as-h-c
Schéma stupnice dur harmonické:
1 1 1/2
1 1/2 1+1/2 1/2
Jak je patrno, snížením šestého stupně jsme získali jedenapůltónový krok
(zvětšenou sekundu) tzv. hiatus (hiát), mezi šestým a sedmým stupněm. Tento krok je nezpěvný
a proto je kvůli melodickému vedení hlasu nežádoucí. Z tohoto důvodu
přecházíme ze stupnice harmonické do stupnice melodické.
Melodická durová stupnice má stejně jako harmonická dur
snížený šestý stupeň, ale k tomu ještě snížený stupeň sedmý. Tyto dva
stupně se nám shodují se stejnojmennou stupnicí mollovou c - moll. Tyto
dvě stupnice
(C-dur - c-moll) se tedy od sebe liší pouze třetím stupněm (tercií)
stupnice, která je u durové e (velká), a u mollové es (malá), tyto
tercie nám určují charakter stupnic.
Škála Stupnice C -
dur melodické: c-d-e-f-g-as-hes(b)-c
Schéma stupnice dur melodické: 1
1 1/2 1 1/2 1
1
Protože při postupu směrem vzhůru, není snížení
šestého stupně potřeba, upouští se od něj. Tím pádem nám odpadá i
snížení stupně sedmého, které vzniklo kvůli snížení šestého stupně. Při
postupu směrem vzhůru, se tedy vracíme zpátky do stupnice přirozené
(čisté) durové. Tento postup je zrcadlově
obrácen, oproti melodickým stupnicím mollovým, kde se od alterace tónů
upouští při postupu směrem dolů.